Kredietregistratie bij rood staan

Met rood staan haalt u meer geld van uw rekening dan wat erop staat. Als u meer dan € 250 rood mag staan op uw betaalrekening, wordt dit bij ons gemeld. Op deze pagina leest u er alles over.

Hoe wordt rood staan geregistreerd?

Als u rood wilt kunnen staan, spreekt u samen met uw bank een roodstandovereenkomst af. Hierin staat hoeveel en hoelang u rood mag staan en hoeveel rente u betaalt. Is dit bedrag hoger dan € 250? Dan krijgt u een kredietregistratie.

Uw kredietregistratie blijft staan zolang u een roodstandovereenkomst heeft met uw bank. Loopt u achter met terugbetalen? Dan komt dit na 3 maanden bij uw registratie te staan. Zegt u de overeenkomst op en heeft u uw roodstand terugbetaald? Dan blijft uw kredietregistratie nog 5 jaar staan. Daarna wordt die verwijderd. Gedurende deze 5 jaar is zichtbaar dat de overeenkomst is beëindigd.

Komen er andere bijzonderheden voor terwijl u terugbetaalt? Dan zullen deze bijzonderheden ook worden geregistreerd.

Gespreid betalen

Bij sommige banken kunt u rood staan op uw bankrekening. U kunt uw roodstand dan gespreid terugbetalen. Als u gespreid betaalt, betaalt u elke maand een deel van dit bedrag terug, totdat uw roodstand volledig is afbetaald.

Creditcard

U kunt ook rood staan met een creditcard. U krijgt dan elke maand een overzicht van uw uitgaven en de optie om het hele bedrag af te betalen. Maar u kunt ook in delen betalen. Het bedrag dat overblijft, neemt u mee naar de volgende maand.

Persoonlijke lening

Met een persoonlijke lening leent u geld voor een bepaalde tijd om iets in één keer te kunnen kopen. U mag zelf bepalen waarvoor u de lening gebruikt. Als uw persoonlijke lening hoger dan € 250 is, staat deze bij ons geregistreerd.

Invloed van uw kredietregistratie

Vraagt u een nieuw krediet aan, bijvoorbeeld een lening of hypotheek? Dan kunnen kredietaanbieders de kredietregistratie van uw roodstand bekijken. Zo zien zij of u (op tijd) betaalt. Dit nemen zij mee in hun beslissing of een nieuw krediet bij uw financiële situatie past.

Betaalt u op tijd en heeft u dus een positieve registratie? Dan kunt u vaak makkelijker een nieuw krediet krijgen. Heeft u betalingsachterstanden? Dan houden kredietaanbieders daar rekening mee in hun beslissing, maar dat betekent niet dat u geen krediet kunt krijgen. Zodra u uw achterstanden weer inhaalt, bewijst u juist dat u verantwoordelijk bent.

Kan ik minder lenen door mijn registratie?

Als u rood staan aanvraagt, vraagt de bank uw gegevens bij ons op. Dit is wettelijk verplicht. Bij ons zien zij of u kredietregistraties heeft. Mede op basis hiervan bepalen zij wat uw kredietlimiet wordt.

De kredietaanbieder wil u namelijk een kredietlimiet geven die u terug kunt betalen. Zo staat u niet meer rood dan dat u kunt terugbetalen.

Als u een krediet heeft lopen bij een kredietaanbieder, dan wordt dit door uw kredietaanbieder geregistreerd bij BKR. Nadat u uw krediet heeft afgelost, geeft de kredietaanbieder dit aan ons door. Uw gegevens blijven daarna nog 5 jaar zichtbaar.

Nadat u een krediet heeft afgelost blijven uw gegevens nog 5 jaar staan. Dit doen we om ervoor te zorgen dat u ook in de toekomst alleen leningen afsluit die bij uw portemonnee passen. Op basis van de gegevens op uw kredietoverzicht kan de kredietaanbieder zich een beeld vormen van uw betaalgedrag in het verleden. Hiermee kunnen zij een inschatting maken of uw situatie stabiel genoeg is om met vertrouwen een nieuw krediet te verstrekken.

Uw kredietaanbieder beoordeelt uw kredietaanvraag. Dit doen wij niet. Uw kredietregistratie heeft invloed op een kredietaanvraag, maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn. Als u een nieuw krediet aanvraagt, dan kijkt een kredietaanbieder - zoals een bank of leasemaatschappij - onder meer naar uw inkomen en vaste lasten. Een verplicht onderdeel daarvan is het opvragen van uw gegevens bij ons. De kredietaanbieder wil graag dat u een krediet krijgt dat bij uw portemonnee past. Een positieve registratie kan dan in uw voordeel werken. Heeft u weleens een betalingsachterstand gehad? Dan is de bank misschien iets voorzichtiger met uw verzoek. De kredietaanbieder heeft een acceptatiebeleid en besluit uiteindelijk of u een nieuwe lening krijgt of niet. De kredietaanbieder kan ook besluiten om u een deel van het gevraagde bedrag te verstrekken.

Ik ben Brix, de chatbot van Mijn Kredietregistratie. Wat kan ik voor u doen?

Stel uw vraag aan Brix